Kurs o tej skomplikowanej nazwie obejmował wprowadzenie do teorii niezawodności systemów oraz diagnostyki systemów komputerowych. Projekt, realizowany z Jackiem Symonowiczem, polegał na przeprowadzenia w środowisku MATLAB symulacji działania warsztatu samochodowego.
O co właściwie chodzi?
Poniżej znajdują się skopiowane ze sprawozdania (nidsc.pdf) założenia projektu:
- projekt dotyczy warsztatu samochodowego, naprawiającego samochody całodobowo
- mamy 5 stanowisk naprawczych, nie każde z nich jest w danej chwili czynne
- każde stanowisko posiada cztery elementy składowe – komputer, podnośnik, diagnostę i mechanika; poniżej została zaprezentowana struktura pojedynczego stanowiska:
- każdy element stanowiska ulega awariom zgodnie z rozkładem Weibulla o danych parametrach
- istnieje określona liczba konserwatorów systemu (konserwatorzy są potrzebni do naprawiania komputerów i podnośników)
- konserwator zawsze zaczyna od naprawy najwcześniej uszkodzonego elementu
- uszkodzenie mechanika lub diagnosty należy rozumieć jako chwilową niedyspozycję lub chorobę, konserwator nie potrafi „naprawić” człowieka stąd nie jest wymagany do jego powrotu do zdrowia
- diagnosta stanowi zimną rezerwę dla komputera, ma on mniejsze umiejętności od maszyny, stąd naprawa z jego pomocą trwa o połowę dłużej
- diagnosta nie ulega uszkodzeniom, gdy jest w rezerwie
- zakładamy, że czas przełączania między diagnostą a komputerem jest pomijalny
- uszkodzenia elementów warsztatu nie zależą od ilości obsługiwanych klientów
- warsztat obsługuje zadaną liczbę samochodów o takich samych rozkładach czasu do uszkodzenia oraz czasu naprawy (rozkłady Weibulla)
- jeśli istnieje wolne i czynne stanowisko naprawcze ustawia się tam samochód klienta, w przeciwnym wypadku samochód ustawia się w kolejce (jednej dla wszystkich stanowisk)
- samochód jest naprawiany przez losową ilość czasu, zgodnie z zadanym rozkładem Weibulla
- stanowisko naprawcze może się zepsuć lub może zabraknąć obsługującego je pracownika
- jeśli stanowisko ulegnie uszkodzeniu, obsługiwany przez nie klient trafia z powrotem na początek kolejki, wylosowany zostaje mu nowy czas naprawy (naprawa na innym stanowisku jest rozpoczynana od nowa)
- miarą jakości będzie tu czas, przez jaki klient musi czekać na naprawę